Categorieën Direct naar Artifort overzicht

Artifort

Artifort staat voor “Art” en “Fortis”, oftewel duurzaam en tijdloos design. Kenmerkend aan de ontwerpen van Artifort zijn functionaliteit, comfort, design en kwaliteit.

Geschiedenis
In 2015 vierde Artifort haar 125ste verjaardag. Elk jaar vinden onze stoelen, tafels en banken hun weg naar de huizen van designliefhebbers over heel de wereld. Het begon allemaal in 1890 toen Jules Wagemans zich in Maastricht vestigde als stoffeerder. De fundamenten voor Artifort zijn gelegd door Jules Wagemans. Hij vestigde zich in 1890 in Maastricht als behanger en stoffeerder. Zijn zoon Henricus Wagemans bouwde het bedrijf uit tot een meubelfabriek. Aan het eind van de jaren twintig beschikte het inmiddels in het hele land bekende bedrijf over een toonzaal in Amsterdam.

De economische recessie van de jaren dertig dwingt H. Wagemans & Van Tuinen, zoals het meubelbedrijf destijds heette, om zich te profileren. Het ontwikkelen van een pakkende merknaam plus een beeldmerk is een begin. De meubels moeten zich vanzelfsprekend ook onderscheiden. De nadruk komt te liggen op functionaliteit, comfort en kwaliteit gecombineerd met de esthetisch verantwoorde vormgeving en innovatief gebruik van materialen. In 1928 wordt de nieuwe merknaam geïntroduceerd: Artifort. Afgeleid van het Latijnse woord "Ars", dat kunst of kunde betekent en "Fortis" dat staat voor sterk of krachtig. Ook het woord "comfort" is terug te vinden in deze merknaam.

Onverwoestbare techniek
De doorbraak komt voor Artifort als het bedrijf begin jaren dertig de Epeda-binnenvering gaat toepassen. Tot dan toe werden gras, paardenhaar en kapok als vulmaterialen gebruikt. Al dan niet in combinatie met een ijzeren springvering. Het stofferen van meubels met deze materialen was erg arbeidsintensief. De Epeda-binnenvering vormde een aantrekkelijk alternatief. Artifort wist een licentie op het Epeda-octrooi te bemachtigen. Het bijzondere aan deze binnenvering, die al werd toegepast voor matrassen en autostoelen, is dat zij slechts uit één stalen draad gevlochten is. Daarmee combineert de Epeda-binnenvering een hoog niveau van comfort met een grote duurzaamheid. Bovendien leverde destijds het toepassen van deze binnenvering een belangrijke besparing in de productietijd op.

Kho Liang Ie
Met de komst in 1958 van binnenhuisarchitect en meubelontwerper Kho Liang Ie, die esthetisch adviseur werd van Artifort, veranderde veel. Zijn vooruitziende blik, zijn grote kennis van het ontwerpvak en zijn internationale contacten waren niet alleen bepalend voor de successen in de jaren zestig en zeventig, maar hebben hun invloed tot op de dag van vandaag. Artifort en Kho Liang Ie introduceerden spraakmakende ontwerpen en samen zorgden ze ervoor dat de naam Artifort internationaal hèt merk wordt. Architecten en designliefhebbers lopen er mee weg. In 1959 trekt Kho Liang Ie de Franse vormgever Pierre Paulin aan, die nieuwe technieken en constructies introduceerde. Daarnaast ontwierp hij samen met Harry Sierman een nieuw beeldmerk voor Artifort.

Gezichtsbepalend
De ontwerpen van Paulin zijn innovatief en fris. Zijn opvallende, felgekleurde zitsculpturen baren opzien in binnen- en buitenland. Tot op de dag van vandaag bepalen ze sterk het gezicht van de Artifort-collectie. Voor de productie van deze ontwerpen werd in samenwerking met de ontwikkelingsafdeling van Artifort een nieuwe constructie-methode geïntroduceerd. Artifort ging werken met ingeschuimde metalen buisframes en elastische bekledingshoezen. In 1967 ontmoette Paulin bovendien Jack Lenor Larsen. Een gouden duo. Zij veranderde de kijk van de wereld op vormgeving. In vorm, materiaal en textiel. Nu veertig jaar later heeft Artifort exclusief voor Paulin's ontwerpen de stof Momentum weer in productie genomen.
Begin jaren zestig gaat Artifort zich meer richten op de internationale projectmarkt. De Engelse ontwerper Geoffrey Harcourt ontwerpt een uitgebreide collectie projectmeubels. De meubels blijken internationaal zeer gewild, wat ervoor zorgt dat in korte tijd een enorme groei van de omzet wordt gerealiseerd. Met de distributie van onder meer de Italiaanse Castelli-meubels breidt Artifort haar activiteiten op de projectmarkt verder uit.

Filosofie
In de daarop volgende jaren zeventig krijgt Artifort te maken met een toenemende concurrentie van buitenlandse producenten. Artiforts antwoord is opnieuw vernieuwing. Allereerst van de huisstijl, in 1970 wordt het logo geïntroduceerd dat nu nog altijd in gebruik is. Tijdloos als het merk zelf. Daarnaast weet Artifort onder de bezielende, creatieve leiding van Harry Wagemans zowel jong als gevestigd designtalent aan zich te binden. Nel Verschuuren, Bruno Ninaber van Eyben, Gijs Bakker, Jeremy Harvey, destijds jonge ontwerpers en tegenwoordig gereputeerde namen, gaan voor Artifort werken. Pierre Paulin en Geoffrey Harcourt blijven ieder jaar nieuwe meubels aan de collectie toevoegen. De vormgeving van de meubels van Artifort blijft zich onderscheiden. Iets wat de esthetisch adviseur Kho Liang Ie helaas niet meer mag meemaken, hij overlijdt op 47-jarige leeftijd in 1975. Het beleid wordt voortgezet in de jaren negentig. Artifort gaat samenwerken met ontwerpers als Jasper Morrison, Wolfgang Mezger, René Holten en Jan Pesman, wat resulteert in spraakmakende meubels, die helemaal beantwoorden aan de filosofie van de onderneming en de waarden van het merk. Design, functionaliteit en kwaliteit gaan hand in hand.

2000 en verder
In 1998 blaast de Lande Group in Schijndel nieuw leven in het merk Artifort. Er komen nieuwe fabrieken in Schijndel en het Belgische Lanaken, waar de know-how op gebied van meubel-constructie tot in perfectie wordt gecombineerd met de kunst van het stofferen. In 2007 viert Pierre Paulin zijn 60-jaar jubileum als ontwerper, waarvan 50 voor Artifort. Ter ere daarvan worden de ABCD en Le Chat geherintroduceerd in de Momentum-stof van Jack Lenor Larsen. Een combinatie die na 40 jaar weer de tongen los maakt. 2011 & 2012 staan vooral in het teken van heel veel productintroducties, onder andere de Shark, Bras en Kalm zien voor het eerst het daglicht. In 2013 brengt Artifort in samenwerking met het Italiaanse MissoniHome de Patch Knit, voor het eerst wordt de techniek van het driedimensionaal breien uit de mode toegepast op een zitmeubel. Naadloos stofferen is hiermee niet langer een utopie. In 2014 wordt designer Khodi Feiz aangesteld als Art Director om Artifort te begeleiden in de toekomst.

Waar kun je de meubels van Artifort kopen?
Het is gemakkelijk van Zwolle, Groningen, Enschede, Almelo, Assen, Emmen of Hoogeveen naar Dwingeloo (Drenthe) of Ommen (Overijssel) te rijden. Wij hebben in beide winkels een uitgebreide collectie staan van Artifort. Wilt u zeker weten of wij een bepaald model hebben staan? Schroom dan niet om even te bellen! 0521 591318 (Dwingeloo) of 0529 453933 (Ommen). Bekijk nu de collectie online of in een van onze woonwinkels

Artifort Meubelen

Weergave: