Gerard van den Berg
Gerard van den Berg
Zolang mensen bestaan, zijn ze geneigd tot vernieuwing en gevoelig voor veranderingen. Dat is voor de Nederlandse ontwerper Gerard van den Berg (1947) een belangrijke motivering om zijn creatieve ideeën vorm te geven en naar buiten te brengen.
Gerard van den Berg: 'Ik geniet ervan om als ontwerper mooie dingen te bedenken en die vervolgens als vakkundig vormgever te concretiseren. Daarbij is het fantastisch dat je creaties door veel verschillende mensen uit allerlei culturen worden gewaardeerd. Dat bevestigt je in het idee dat de kwaliteit van een goed ontwerp universeel is.'
Gerard van den Berg profiteert nog dagelijks van zijn jeugdervaringen. De drang naar avontuur en zijn nieuwsgierigheid naar 'het andere' bracht hem al liftend in alle uithoeken van de wereld. Zijn bagage bestond uit een rugzak, een scherp waarnemingsvermogen en een creatieve 'open mind'. In die tijd ontdekte hij de schoonheid van eenvoud en puurheid, en zijn liefde voor natuurlijke vormen en materialen, die jaren later zijn ontwerpen zouden karakteriseren.
Een andere fundamentele jeugd ervaring is zijn opleiding tot meubelmaker in het bedrijf van zijn vader.
'Ik heb daar het ambacht technisch perfect leren uitoefenen. Onder leiding van buitengewoon ervaren vakmensen kon ik daar wekenlang schaven en sleutelen aan modellen, en alle mogelijke materialen en productietechnieken uitproberen. Daardoor weet ik heel goed hoe mensen zitten en hoe een zitmeubel moet worden gemaakt. Mijn technische kennis vormt een wezenlijke bijdrage aan mijn artistieke creativiteit.'
Gerard van den Berg
Een zitmeubel van Gerard van den Berg is dan ook in alle opzichten het resultaat van ontwerpen & vormgeven: een bijzonder idee dat biedt waarvoor het bedacht is, namelijk zitcomfort. Die vanzelfsprekende combinatie van creativiteit en vakmanschap zorgt ervoor dat veel van zijn modellen, zoals de Loge, de Cheo, de Chaplin en de Longa, classics zijn en door een gevarieerd publiek worden 'bezeten' tot in de Verenigde Staten en Japan.
De kunst van ontwerpen is volgens Gerard van den Berg heel zuiver blijven denken.
Hij focust op een basisidee en vermijdt de neiging om dat te gaan versieren en compliceren.
'Ik probeer de enkelvoudige, pure vorm vast te houden vanaf de eerste schets tot en met de uiteindelijke productie. Een idee wordt er volgens mij niet beter van als je er steeds meer dingetjes aan gaat toevoegen. De kracht zit in de essentie van het uitgangspunt, niet in de opsmuk. Zo gauw je die nodig hebt, ontbreekt er kennelijk iets aan het idee zelf.'
Een van de vernieuwingen die Gerard van den Berg in het naoorlogse ontwerpen van zitmeubels heeft gestimuleerd, is het niet basaal uitgaan van het framewerk.
'Bij het frame ben je altijd gebonden aan een bepaalde dikte en dat stuurt je ontwerp. Als je uitgaat van de bekleding, ben je vaak veel vrijer in je mogelijkheden. Zo bracht bijvoorbeeld de hangmat me op het idee dat je door een slim gebruik van stoffering optimaal comfort kunt creëren, zonder dat je een zwaar binnenwerk nodig hebt. Daardoor kon ik mijn ontwerp lichtvoetiger en ranker maken, terwijl het degelijk en geriefelijk bleef. Op die momenten ervaar ik dat de combinatie van creatief denken en kennis van materialen en techniek meer is dan een eenvoudige optelsom.'
Gerard van den Berg
De meubels van Gerard van den Berg stralen zonder uitzondering een spanning uit in vormgeving en materiaalkeuze. Fragiele, rechtlijnige poten contrasteren met een volle, vloeiende zitvorm. Hard metaal ondersteunt zachte stoffering zoals soepel leer. Koel tegenover warm en kleurrijk.
'Ik hou er niet van dat meubels aan de vloer gekleefd staan. Vandaar die lichtvoetigheid. De combinatie met de wat vollere, organische vorm daarboven is voor mij heel natuurlijk. Denk aan de uitstraling van de vrouw of het renpaard. Zonder spanning en contrast swingt een ontwerp niet. It takes two to tango.'
Gerard van den Berg was tot 1990 de ontwerper van talloze spraakmakende modellen voor Montis, dat hij samen met zijn broer Ton oprichtte. In 1991 start Gerard zijn inmiddels succesvolle zitmeubelbedrijf Label Produkties BV, waarvan hij weer met broer Ton de gangmaker is. Toen Gerard van den Berg zijn eerste modellen voor de Label-collectie ontwierp, schreef hij meteen een verhaal met karakter. Elk model heeft zijn eigen onvervreemdbare identiteit door het gebruik van eerlijke, eenvoudige materialen in combinatie met duidelijke, oorspronkelijke vormgeving en zachte, warme kleuren. Dat persoonlijke verhaal wordt in binnen- en buitenland herkend en geprezen.
Gerard van den Berg ontwerpt daarnaast onder de naam Gerard van den Berg Design voor meubelproductiebedrijven als het Italiaanse Molteni, het Spaanse Perobell en het Oostenrijkse Wittman, het Nederlandse Design on Stock en Label meubelen.
Tijdens zijn lange carrière ontving Gerard van den Berg diverse prestigieuze prijzen, waaronder de Kho Liang Prijs (1984), de Mobilia vernieuwingsprijs (1990), de prijs voor Binnenhuis-architectuur (1991).
Hij focust op een basisidee en vermijdt de neiging om dat te gaan versieren en compliceren.
'Ik probeer de enkelvoudige, pure vorm vast te houden vanaf de eerste schets tot en met de uiteindelijke productie. Een idee wordt er volgens mij niet beter van als je er steeds meer dingetjes aan gaat toevoegen. De kracht zit in de essentie van het uitgangspunt, niet in de opsmuk. Zo gauw je die nodig hebt, ontbreekt er kennelijk iets aan het idee zelf.'
Een van de vernieuwingen die Gerard van den Berg in het naoorlogse ontwerpen van zitmeubels heeft gestimuleerd, is het niet basaal uitgaan van het framewerk.
'Bij het frame ben je altijd gebonden aan een bepaalde dikte en dat stuurt je ontwerp. Als je uitgaat van de bekleding, ben je vaak veel vrijer in je mogelijkheden. Zo bracht bijvoorbeeld de hangmat me op het idee dat je door een slim gebruik van stoffering optimaal comfort kunt creëren, zonder dat je een zwaar binnenwerk nodig hebt. Daardoor kon ik mijn ontwerp lichtvoetiger en ranker maken, terwijl het degelijk en geriefelijk bleef. Op die momenten ervaar ik dat de combinatie van creatief denken en kennis van materialen en techniek meer is dan een eenvoudige optelsom.'
Gerard van den Berg
De meubels van Gerard van den Berg stralen zonder uitzondering een spanning uit in vormgeving en materiaalkeuze. Fragiele, rechtlijnige poten contrasteren met een volle, vloeiende zitvorm. Hard metaal ondersteunt zachte stoffering zoals soepel leer. Koel tegenover warm en kleurrijk.
'Ik hou er niet van dat meubels aan de vloer gekleefd staan. Vandaar die lichtvoetigheid. De combinatie met de wat vollere, organische vorm daarboven is voor mij heel natuurlijk. Denk aan de uitstraling van de vrouw of het renpaard. Zonder spanning en contrast swingt een ontwerp niet. It takes two to tango.'
Gerard van den Berg was tot 1990 de ontwerper van talloze spraakmakende modellen voor Montis, dat hij samen met zijn broer Ton oprichtte. In 1991 start Gerard zijn inmiddels succesvolle zitmeubelbedrijf Label Produkties BV, waarvan hij weer met broer Ton de gangmaker is. Toen Gerard van den Berg zijn eerste modellen voor de Label-collectie ontwierp, schreef hij meteen een verhaal met karakter. Elk model heeft zijn eigen onvervreemdbare identiteit door het gebruik van eerlijke, eenvoudige materialen in combinatie met duidelijke, oorspronkelijke vormgeving en zachte, warme kleuren. Dat persoonlijke verhaal wordt in binnen- en buitenland herkend en geprezen.
Gerard van den Berg ontwerpt daarnaast onder de naam Gerard van den Berg Design voor meubelproductiebedrijven als het Italiaanse Molteni, het Spaanse Perobell en het Oostenrijkse Wittman, het Nederlandse Design on Stock en Label meubelen.
Tijdens zijn lange carrière ontving Gerard van den Berg diverse prestigieuze prijzen, waaronder de Kho Liang Prijs (1984), de Mobilia vernieuwingsprijs (1990), de prijs voor Binnenhuis-architectuur (1991).